Tento text není návodem, je spíše úvahou. Úvahou o tom, jak se za posledních několik let změnilo nejen používání Excelu, ale i práce s počítačem celkově.
Jak vypadal student kursu zaměřeného na Excel v roce 2005, kdy jsem začínal učit? (Upozorňuji, že učím téměř výhradně kursy pro dospělé studenty.)
Typický student v té době s Excelem začínal. Uměl jej otevřít, chtěl se naučit sčítat, průměrovat, řadit, filtrovat, udělat jednoduchou podmínku.
A jak vypadá student Excelu dnes?
Umí slušně používat základní funkce, grafy, formátování. Chce se naučit analyzovat data (např. formou kontingenční tabulky) a chce se naučit složitější funkce – jako SVYHLEDAT, SUMIF, funkce pro regresní analýzu.
Uživatel Excelu je dnes úplně jinde než před sedmi lety. Umí s aplikací (ale i s počítačem celkově) pracovat mnohem lépe, nebojí se, že něco zkazí, a má zdravé sebevědomí. Dříve bylo ve výuce důležité odbourávání strachu z počítače – ten už se dnes vyskytuje opravdu výjimečně.
Uživatelé už vědí, že počítače nekoušou – a používat je je docela snadné a občas i zábavné. To však také znamená, že to, co dříve v práci nebo na pracovních pohovorech stačilo, dávno nestačí – a to by nás mělo inspirovat k práci na sobě.
Jsem upřímně zvědavý, co bude uživatele v Excelu nejvíce zajímat za dalších sedm let. Osobně myslím, že důležitá bude analýza dat z informačních systémů firem – tedy oblast, kterou Excel rozvíjí například doplňkem PowerPivot. Zvládnutí business intelligence se nyní začíná postupně přesouvat z expertů na běžné poučené uživatele, kteří dnes mohou analyzovat data způsobem, jež byl dříve vyhrazený pro databázové specialisty.
Nicméně kdo ví. Je také docela možné, že za sedm let bude excelovská móda úplně jiná
Žádné komentáře:
Okomentovat