Funkce TABULKA(v některých českých verzích také TABELOVAT, anglicky TABLE) je docela specifická, například v tom, že dává smysl použít ji jen jako maticovou funkci .Nebo tím, že obecně neprovádí žádný výpočet, ale přiřazuje výsledky výpočtu k většímu množství čísel, a tím umožňuje modelovat různé scénáře. Nebo jinými slovy sledovat dopad změny jedné buňky nebo dvou buněk na skupinu hodnot. To zní dost nesrozumitelně a lépe to popsat neumím, tak takže použijeme příklad.
Dopředu víme (modrá pole):
Výsledkem má být tabulka, kde budou ve sloupcích různé varianty zisku, v řádcích různé varianty procenta úspěšných oslovení, a v buňkách relevantní hodnoty výsledného zisku pro danou kombinaci. Zatím je ale prázdná.
Výnosy z akce se budou počítat jako počet oslovených zákazníků * úspěšnost * zisk z jednoho prodaného výrobku, náklady jsou paušálně dané.
V našem případě je tedy vzorec:
=A2*A4*A6-A8
Vidíme nějaký výsledek, ale o ten nám teď nejde.
Teď přichází chvíle pro funkci Tabulka.
Nejprve označíme celou tabulku, a pak jdeme na Data / Citlivostní analýza / Tabulka dat.
Ve Vstupní buňce řádku nastavujeme, která buňka na vstupu se mění podle záhlaví sloupce. V našem případě je to buňka A6, protože v ní je odhad zisku na jeden výrobek, jehož různé možnosti jsou zapsané v záhlaví sloupců.
Do Vstupní buňky sloupce pak nastavíme buňku A4. V té je odhadované procento úspěchů při oslovování, jehož různé hodnoty jsou v záhlavích řádků.
Odklepneme a je hotovo.
V tabulce teď máme různé hodnoty pro různé kombinace "žlutých" vstupů. Všimněte si, že v tabulce se objevila maticová funkce Tabulka / Table
Pro přehlednost ještě můžeme použít podmíněné formátování pomocí škál a takto vypadá výsledek:
Z výsledku poznáme třeba to, že aby akce byla zisková, musí být při úspěšnosti oslovení 20% zisk na zákazníka alespoň 700, při úspěšnosti 30% pak stačí 500. Při úspěšnosti 40% a více je pak akce zisková vždy.
Poznámky:
Příklad
Naše firma má možnost oslovit zákazníky s nabídkou nového produktu. Toto oslovení bude něco stát, a zvažujeme, jestli se do něj pustit.Dopředu víme (modrá pole):
- Kolik zákazníků oslovíme (1500)
- Kolik toto oslovení celkově bude stát (200000)
- Kolik zákazníků z oslovených si výrobek koupí (pro začátek vyplníme třeba 20%)
- Kolik přesně na jednom výrobku vyděláme (pro začátek vyplníme třeba 500)
Výsledkem má být tabulka, kde budou ve sloupcích různé varianty zisku, v řádcích různé varianty procenta úspěšných oslovení, a v buňkách relevantní hodnoty výsledného zisku pro danou kombinaci. Zatím je ale prázdná.
Návod
Nejprve do levého rohu (A11) zapíšeme vzorec, od kterého se má výpočet odvíjet.Výnosy z akce se budou počítat jako počet oslovených zákazníků * úspěšnost * zisk z jednoho prodaného výrobku, náklady jsou paušálně dané.
V našem případě je tedy vzorec:
=A2*A4*A6-A8
Vidíme nějaký výsledek, ale o ten nám teď nejde.
Teď přichází chvíle pro funkci Tabulka.
Nejprve označíme celou tabulku, a pak jdeme na Data / Citlivostní analýza / Tabulka dat.
Ve Vstupní buňce řádku nastavujeme, která buňka na vstupu se mění podle záhlaví sloupce. V našem případě je to buňka A6, protože v ní je odhad zisku na jeden výrobek, jehož různé možnosti jsou zapsané v záhlaví sloupců.
Do Vstupní buňky sloupce pak nastavíme buňku A4. V té je odhadované procento úspěchů při oslovování, jehož různé hodnoty jsou v záhlavích řádků.
Odklepneme a je hotovo.
V tabulce teď máme různé hodnoty pro různé kombinace "žlutých" vstupů. Všimněte si, že v tabulce se objevila maticová funkce Tabulka / Table
Pro přehlednost ještě můžeme použít podmíněné formátování pomocí škál a takto vypadá výsledek:
Z výsledku poznáme třeba to, že aby akce byla zisková, musí být při úspěšnosti oslovení 20% zisk na zákazníka alespoň 700, při úspěšnosti 30% pak stačí 500. Při úspěšnosti 40% a více je pak akce zisková vždy.
Poznámky:
- Všimněte si, že výsledky v tabulce se nemění v případě, že přepisujete hodnoty ve vstupních "žlutých" buňkách. Ty hodnoty můžete klidně smazat - jsou tam víceméně jen k tomu, aby se lépe zapisoval vzorec.
- Funkci Table můžeme většinou docela šikovně nahradit šikovným použitím absolutních nebo smíšených odkazů. Je jen na vás, co si vyberete - jestli skousnete raději složitější smíšené vzorce nebo maticový vzorec. Do buňky B12 bychom v takovém případě zapsali =$A$2*$A12*B$11-$A$8 a poroztahovali.
Žádné komentáře:
Okomentovat