Příklad
V Excelu někdy pracujeme s opravdu velkými tabulkami a dlouhými řadami záznamů. Pokud pro takto velké tabulky provádíme rozsáhlejší výpočty, může se stát, že se práce se souborem neúnosně zpomaluje.
Excel je defaultně nastavený tak, že při každé změně nějakého vzorečku přepočte všechny vzorce. U velkých souborů ale trvá přepočtení i několik minut - a pokud po každé změně čehokoliv zablokuji Excel (a současně většinu dalších aplikací) na několik minut, je to pěkná otrava.
Že Excel zrovna stávkuje z důvodu probíhajícího výpočtu zjistím v pravé dolní liště podle stavu "Calculating" a uvedeného procenta:
Návod
Pomoc je jednoduchá.
Stačí vypnout automatické přepočítávání a nastavit jej na ruční. Excel pak nebude vzorce přepočítávat hned, ale počká na přímý příkaz uživatele.
Takže si mohu zadat všechny potřebné vzorce a až nakonec nechat vše přepočítat.
Přepnutí výpočtů z automatického na ruční se provádí v kartě Formulas/Vzorce v Calculation Options:
Změním tedy nastavení a píšu všechny vzorce, které potřebuji. Pak, pokaždé když chci provést výpočet, buď kliknu na vedlejší tlačítko nebo zmáčknu F9 - tím se vše přepočte.
- Vím, že když pracuji v tomto režimu manuálních výpočtů, mám občas tendenci na to zapomenout a pak se divit, že se vzorce nepřepočtou - takže si na to je dobré dávat pozor.
- Pro malé tabulky, kde přepočet trvá pár desetin vteřiny (a takových je většina), toto vypnutí většinou nemá smysl používat.
- Můžete si všimnout, že Excel nabízí tlačítko Calculate now (odpovídá F9) a také Calculate sheet. Rozdíl je ten, že první volba přepočte všechny listy, zatímco druhá jen ten aktivní.
To se dělá ve File / Options / Formulas:
Díky, perfektní návod, moc mi to pomohlo
OdpovědětVymazat